Bloggen har haft en låååång lång paus så ni får ursäkta att det finns inlägg som inte längre är aktuella (saker till försäljning tex!). Jag pysslar numera för eget bruk med enstaka undantag. Jag hoppas kunna hålla denna blogg vid liv för diverse pyssel =)

lördag 27 september 2014

Sytt byxor!

Jag har länge velat sy annat än muddbyxor. Jag har googlat mycke på hur jag ska få till snygga fickor! Hade ett grundmönster på byxor (2 delar per byxben) men jag kastade skiten! Läste på hur jag bäst får till mönstret så att byxan sitter snyggt när dom är på. Vart mycket räknande och passande hit o dit. En hel förmiddag tog det för mig att få till mönstret som är i storlek -lite längre än 92. Jag kan alltså lägga till bredare mudd och på så vis få till ett par perfekt 98'or i storlek! Jag ska även testa mig på att förstora mönstret så att jag får till ett par i en längre 104 i stl. Byxor till Thiam givetvis!
Till dessa byxor krävs lite "tjockare" tyg som collage eller velour. Dessa sorters tyg har jag inte överdrivet med hemma. Kan nog få ut 1 byxa till Thiam och kanske 2 byxor till Elmon.

Första gången jag sytt byxor i fyrdelad modell samt första gången jag syr fickor! Fickorna är muddade istället för bandkantade :-) Ingen djup ficka men dom är där mest för att det är snyggt ;-)
Midjemudden kan man vika ner medans benmudsen gjordes korta och tighta för att byxan inte ska kana ner över foten då dom är lite långa så gossen kan växa i dom.

Dom va inte speciellt svåra att sy och det va roligt! Jag är väldigt nöjd! Man kan komma långt med en vanlig hushållmaskin! Jag har använt brun velour med vita stjärnor, jersey och vit mudd.

Inga kommentarer: